Pages

Current time in Kuala Lumpur -
Current song: Loading...
Stream title: Loading...

Thursday, May 2, 2013

5 Prinsip Asas Jualan



1. Jualan adalah 60 peratus mendengar dan 40 peratus bercakap.

Apabila anda mempunyai perbualan dengan pelanggan, matlamat utama anda sentiasa memikirkan bagaimana (dan sama ada) anda boleh membantu pelanggan tersebut. Ini pasti mustahil apabila mulut anda sentiasa terbuka.

2. Mesej jualan terdiri daripada dua ayat.

Seperti ini:
  1. Mengapa pelanggan anda mencari anda?
  2. Apa yang anda lakukan lebih baik daripada orang lain. Jika anda tidak boleh mendapatkan mesej jualan anda untuk kedua-dua ayat yang pendek ini, ianya bermaksud anda tidak menjual, anda hanya cakap-cakap kosong.
3. Pelanggan mengambil berat tentang perniagaan mereka, bukan tentang anda.

Setiap perbualan jualan harus mengambil tempat dari perspektif pelanggan dan bukannya dari perspektif anda. Ia tidak pernah "Produk saya adalah bagus." Ia sentiasa "di sini adalah bagaimana saya boleh membantu."

4. Reputasi anda sentiasa mendahului anda.

Dalam dunia teknologi maklumat hari ini, anda boleh mengandaikan bahawa sesiapa sahaja yang mungkin boleh membeli apa-apa daripada anda lebih tahu dimana anda berada. Malah jika anda menggunakan biru, sejarah hidup anda hanya carian Google dari sini.

5. Jualan adalah tentang jalinan hubungan.

Berbeza dengan yang kelulusan sekitar sebagai "kebijaksanaan jualan," pelanggan hanya akan membeli daripada anda jika mereka mempercayai anda, menghormati anda, dan juga seperti anda. Hanya yang lain adalah perbandingan.

sumber: http://www.inc.com/geoffrey-james/5-basic-principles-of-selling.html

No comments: