Pages

Current time in Kuala Lumpur -
Current song: Loading...
Stream title: Loading...

Tuesday, September 22, 2009

"Detik-detik yang membosankan ketika raya" Intro


Ini adalah cerita dizaman semasakala apabila setiap kali menjelangnya Aidilfitri. Ape makna Aidilfitri jikalau tanpa senyuman dan kemaafan. Hanya menziarahi untuk menjaga nama dan maruah atau semata-mata untuk kepentingan masa akan datang? Mengapa manusia moden dihari ini yang sungguh pandai bijaksana dan bertatasusila hanya dimata tapi tidak dihati. Mereka pandai berlakon perwatakan seperti tiada dosa diantara mereka seperti umpatan dan perhinaan itu hanyalan santapan hiburan makcik-makcik dan pakcik-pakcik diluar sana. Mengapakah di hari yang mulia ini begitu senang untuk mencipta dosa kering sedangkan begitu susah memberi kemaafan di hari yang mulia ini. Adakah patut ianya mengikut hati dan perasaan tapi bukan dengan akal dan fikiran. Allah menjadikan manusia itu supaya mereka selalu mengingat dan berfikir dan bukannya alpa dah lalai. 

Aku hanyalah seorang insan biasa yang hanya mampu tersenyum dan sabar. Inilah ujian hidup. Begitu sukar untuk melepaskan dendam kesumat dihati yang sentiasa menyala-nyala apabila munculnya hari raya. Aku memang tiada memiliki apa-apa, hanya ilmu dan kesabaran. Tidak seperti mereka yang mempunyai kereta besar, rumah besar, isteri dan anak-anak besar, kerja besar, duit besar, biskut raya besar dan perut besar. Mengapa tiba-tiba timbul rasa irihati dan dengki, adakah itu hasutan iblis atau sememangnya sifat manusia yang suka mencari kebencian? Dimanakah dia datang? Bukankan betapa nikmatnya rasa hidup di dunia ini jika tiada miliki apa-apa. Tidak akan wujudnya kegelisahan dan kegusaran terhadap harta dunia. Tujuan hidup ini hanyalah untuk mecari keredhaan ilahi serta persediaan akhirat dan bukanya untuk dunia semata-mata.

Setiap kali bersalaman diantara kita ketika raya, begitu mudah sahaja dapat mengimbas raut wajah kebencian yang penuh skala penghinaan. Bisikan-bisikan yang menyakitkan begitu mudah sekali menembusi dinding-dinding api telinga. Bukanku tak sudi dan mahu menjadi seperti mereka, tapi sebab jiwa kita berbeda. Mereka hidup hanya mengejar kemewahaan dan kemegahan diri sendiri, tapi aku hidup untuk mencari keredhaan dan keiklasan sementara hidup dimuka bumi ini. Duit boleh dicari, kerja boleh dibuat, rumah boleh direka, kereta boleh dicuri, isteri dan anak boleh dikecapi, tapi masa,usia, kemanisan dalam hidup hanyalah pemberian ilahi. Ianya tidak akan dapat dicari, dicipta,direka,dicuri dan ditemui semudah mengunyah rendang daging kerbau dengan ketupat. -to be continue-

Noun
fucker (plural fuckers)

(pejorative, taboo slang) An undesirable person.
You fucker, you wrecked my car!

(taboo slang) The object of some effort.
Let’s see if we can fix this fucker.

(taboo slang, humorous) People, friends, especially of very high solidarity.
What’s up, fuckers!?

(rare, taboo slang) One who fucks.
She was a good fucker, but to tell the truth, I had had enough for the night.

No comments: