Pages

Current time in Kuala Lumpur -
Current song: Loading...
Stream title: Loading...

Friday, October 30, 2009

Kota Sejarah Islam

DAM ASCUS (DAMSYIK) 

IBU kota Republik Arab Suriah (Syria). kota terbesar di Syria. salah sebuah kota tertua di dunia dan merupakan pusat kebudayaan. pendldikan,ekonomi, perdagangan dan politik Syria, serta pusat perdagangan penting di antara negara-negara Arab bahagian Timur. DAMASCUS menjadi ibu kota pemerintahan Dinasti Umaiyah pada tahun 661- 750 . Setelah dinasti ini jatuh, Damascus menjadi bahagian dari wilayah pemerintah kerajaan-kerajaan Islam hingga awal abad ke- 20.



IA dibangunkan sekitar 3000 tahun sebelum Masihi. Islam masuk ke Damascus ketika Syria dan Palestin yang dikuasai oleh bangsa Rom di takluk tentera Islam di bawah pimpinan pahlawan -pahiawan Isiam ternama Khalid Ibn Walid , Amr bin As, Abu Ubaidah bin Jarrah, Yazid bin Abu Sufyan dan Syuhrabil bin Hasanah pada masa pemerintahan Khalifah Umar bin Khattab.

SELAMA Bani Umaiyah berkuasa ke atas kota inl, ia telah dijadikan pusat penyebaran ajaran Islam dan perluasan wilayah kekuasaan hingga ke Afrika Utara, Sepanyol, Asia Tengah, Persia, India, Semenanjung Arab, Iraq , Syria, Palestin, Jordan, Mesir, Afrika Utara sampai ke Samudera Atlantik, Asia Tengah hingga ke perbatasan China dan Rusla seiatan dan juga Sind .

PADA abad ke-ll dan ke-12, pada masa pemerintahan Dinasti Abbasiyah, Damascus menjadi pusat Salahuddin Yusuf al-Ayyubi, pemimpin Islam dari Mesir , untuk melawan tentera salib yang menguasai Palestin .

SEHINGGAhari ini, ketrampilan Damascus sebagai sebuah kota yang melambangkan ketinggian tamadun umat Islam pada zaman silam amat nyata terutama pada bangunan-bangunan yang masih utuh dan mengagumkan.

No comments: