Pages

Current time in Kuala Lumpur -
Current song: Loading...
Stream title: Loading...

Wednesday, October 28, 2009

Once upon a time as criminal...

During shuffle and searching important document for my own reference, then found this funny document. Huhu teringat balik, masa saat2 kena tinggal flight. Tak pernah dibuat orang seumur hidup flight tunggu passenger, haha. This happen during my return back from Miri to JB.


Tak tahan kena panggil subjek. Cam criminal la pulak. Huhu. Actually aku dah duduk Miri more than 6 months. Supposedly kena update passport every 3 months, but sebab malas nak gie and HR pulak xlayan budak2 trainee so my passport expired. Jadi bila masa nak pulang pihak imigresen pun kasik surat nie. Rasa cam kena halau je, haha tapi sebenarnya surat ni la penyelamat. Sometime kita tak tau takdir Allah. So ceritanya begini. Mula2 dah janji dgn officemate utk antar ke airport pukul 2. So perjalanan dr rumah ke airport approximately dlm 45 minit. Kalo gerak kul 2, sampai dlm kul 3. Fligth departure kul 4 so still ade 15minit lagi before kaunter close. Because Air Asia will close its counter 45 minute before departure. Tapi yang bestnye officemate datang kul 3.30 pm. woh dia bujet aku naik MAS. So anytime leh checkin. Then dgn gelabahnya dia pun drive cam Mike Webber 120km/h on the road dgn langgar traffic light sepanjang jalan. So sampai airport dlm kul 3.55pm. Masa tu flight aku AK 5741 sudah redi utk berlepas. Then pergila berlari2 ke kauter yg dah tutup.

Akak kaunter : " adik nak balik kuching ke?" sebab masa tu tinggal kaunter check in ke kuching flight kul 530pm.

then aku jawab :" kak saya nak balik ke JB. Kaunter ke JB mane kak?" dgn wat muka inocent tercungap2 sebab berlari.

Akak kaunter dgn kerut dahi berkata: "Kaunter JB dah close dik. Flight nak terbang dah. Sorry Adik kena tunggu next flight sebab xboleh dah check in. Flight dah standby nak berlepas"

then dgn nada sayu dan pura2 innocent lagi : "Kak tolong saya kak. Saya kena balik juga hari ni. Kalo tak nanti saya kena tangkap masuk jail. Kak tgk surat ni. Imigresen paksa saya balik hari ni jugak. tolong la kak. Saya merayu. Saya mmg salah. Tapi saya kena balik jugak hari ini. Tolong Kak tolong.." mmg tak boleh bla lakonan spontan aku ni.

Akak kaunter sambil berkerut dahi mata merah, sebab mekap tebal sangat nampak cair perlahan2 kerana berpeluh : " mmm..... tapi janji jangan buat lagi. Kak tolong kali ni je. Faham!"

aku : " Terima kasih kak. harap tuhan balas jasa kakak. saya janji ni skali je. Mmg salah saya. terima kasih kak" 


Akak kauter pun mencapai walkie talkie di kaunternya lalu call pilot :" Emergency, emergency. Ade important passenger need to boarding immediately today. Over" 


Pilot "Calling Cockpit to counter. Permission deny. Flight already on track. Over "


Akak kaunter "Emergency, emergency. This passenger need aboard immediately. Got force letter from imegresen. Over"


Pilot "Ok. 5 minutes. 5 minutes. Roger and out".


Akak kaunter : "Roger. Ok saya bagi awak 5 minit untuk sampai ke Flight. kalo lambat tinggal..." dgn muka marah penuh kesabaran.

Aku : "Terima kasih kak. Saya pergi dulu. ok 5 minit"


So berlari la aku dgn menggendong 2 beg berat, satu laptop lama yg berat 3.5 kg dgn backpack lebih kurang 1 kg. Cam ala2 James Bond lak berlari, perut tak tahan nak tergelak. Org keliling semua tgk. Terus naik escalator, then sampai ke inspection door, semua org dah tunggu dgn walkie talkie. Abg guard pun terus cakap masuk je xpayah check. Terfikir lak niat jahat kenape aku xseludup barang time camni, sure diorg xcheck. rasa rugi pulak. haha. Lepas je inspection door guard tu pun terus call walkie talkie "Ok subjek dah bergerak menuju ke Pintu pelepasan, Over" huh cam criminal lari dlm airport. siap report aku dah pass inspection door. Then sampai je pintu pelepasan, mak ai jauhnye flight. That time flight AK tu dah wat uturn balik sebab nak pickup aku. so berlari-larila cam org giler ke tengah landasan sambil diiringi staff-staff airport. Cam siot jugak lak diorg beratur berderet sambil call walkie-talkie "subjek dah lepas. Subjek dah lepas" siap gelak2 senyum cipan. Mane tak nya tgk aku berlari2 ala2 gaya James Boncit kena tinggal flight. So mmg sampai 5 minit pun and that flight to JB haritu delay 5 minit sebab tunggu aku. "Bang!" sampai2 je nampak diorg bukak pintu cockpit dgn tangga. Macam VIP la pulak. haha. Naik je flight  semua passenger tunjuk muke bengang dgn aku pasal aku flight delay. Siap announce lak tu. demmit. But tengah kelam kabut tu akhirnya dapat jugak aku pulang ke semenanjung. Syukur. Mula2 bujet macam xlepas nak balik tapi sebab surat imigresen tu jadi penyelamat. Huhu kenangan yang xboleh dilupakan sampai biler2. Huhu later aku akan cerita satu lagi pengalaman yg xleh dilupakan. Saat2 kena bedah kat Hospital Ipoh.  to be continue......

2 comments:

Anonymous said...

seriously..international criminal kot..dah setaraf mas selamat dah ni..wakakaka

-arep@ex-housemate

Kasapsky said...

diorg pangil sabjek tu tak tahan..